Der er desværre alt for mange, der ser gennem fingre med vinterdækkene. Ja, vinteren i Danmark er ofte ikke særlig hård, og det er utroligt nok ikke ulovligt at køre med sommerdæk hele vinteren, men det er ikke desto mindre en rigtig dårlig ide ikke at få skiftet til vinterdæk, når efteråret for alvor sætter ind. Her fortæller vi dig, hvorfor det er vigtigt at skifte dæk efter årstiden og, hvornår du skal gøre det.

Vælg dæk efter årstiden

Der er en rigtig god grund til, at du skal køre med vinterdæk i vinterhalvåret. Vinterdæk er nemlig gennem lang tids udvikling blevet målrettet kolde, snefyldte vinterveje. Både gummitypen og dækkets mønster er udviklet så det giver den største køresikkerhed på glatte veje. På samme måde er et sommerdæk udviklet til varme sommerveje, og det er derfor ikke sikkert at køre med sommerdækkene om vinteren. Desværre er det ikke alle, der tager dette alvorligt, men hvis du læser med her, kan du få en viden om dæk, der får dig til at forstå, hvorfor det er vigtigt at køre med dæk, der svarer til årstiden.

Vinter- og sommerdæks konstruktion

Der er to forhold, der gør sig gældende, når vi taler om dækkenes konstruktion. Det er gummitypen og dækmønsteret:

  • Et vinterdæk er lavet af en noget blødere type gummi end et sommerdæk. Det indeholder nemlig en større mængde naturgummi, som får dækket til at bevare sin fleksibilitet selv på meget kolde veje, hvor et sommerdæks hårdere gummi ganske enkelt bliver for usmidigt og derfor ikke kan få et ordentligt vejgreb. Det i sig selv giver et billede på, hvad det betyder for bilens bremselængde, når uheldet er ude. Kører du på hårde sommerdæk på en glat vej, vil du skøjte rundt og være til stor fare i trafikken for både dig selv og andre. Med et blødere vinterdæk får du bedre fæste i vejbanen og dermed bedre kontrol over bilen både hvad angår bremsning og manøvredygtighed.
  • Ud over at gummitypen er vigtig er dækkets mønster også vigtigt. Der er stor forskel på dækmønsteret på henholdsvis et sommerdæk og et vinterdæk. Vinterdækket har rigtig mange små lameller – små riller – i slidbaneblokken. De er der for at trænge eventuelt vand, der ligger på vejbanen, væk og derved undgå akvaplaning. Lamellerne sikrer et optimalt vejgreb under kørslen ved at trænge gennem slud og sne, der ligger på vejbanen. I tillæg til lamellerne har vinterdækket et slidbanemønster med dybe riller. I tilfælde af sne på vejen har rillerne den funktion, at der bliver presset sne ind i dem. Det vil sige, at en stor del af vinterdækkets overflade er sne. Noget af det, der holder bedst fast i sne – er sne. Sneen på dækket vil altså øge fastholdelsen ved opbremsninger og forbedre trækevnen på veje dækket af sne og is.

Hvornår skal du skifte dæk?

Der er mange, der er usikre på, hvornår man skal skifte fra sommer- til vinterdæk og omvendt. Sommerdæk fungerer bedst når temperaturen ligger på over 7 grader og vinterdæk fungerer bedst under en temperatur på 7 grader. Du skal derfor skifte til vinterdæk, når temperaturen når ned på 7 grader. Men er du ikke så god til at holde øje med vejrudsigten kan du bruge en tommelfingerregel, der hedder: Skift til vinterdæk, når efterårsferien står fordøren og skift til sommerdæk, når det bliver påske. Her skal du dog være opmærksom på at påsken kan falde meget tidligt – helt henne i marts – og det er for tidligt til sommerdækkene. Midt i april er ofte et bedre tidspunkt. Det allerbedste er dog at holde øje med vejrudsigten, så du er sikker på ikke at blive overrasket af nattefrost på sommerdæk.