Der er sket en del, siden Henry Ford introducerede samlebåndet på sin første Ford-fabrik tilbage i 1913. Dengang var samlebåndet en opvågning til en industri, der med ét kunne begynde at masseproducere biler i et helt andet tempo end tidligere set. En fordel, man ikke kun nød godt af i bilbranchen, men på tværs af de fleste industribrancher.

Siden da er der som sagt sket meget, og i dag vil man sikkert trække på smilebåndet, hvis man så, hvordan bilproduktionen foregik på en Ford-fabrik tilbage i 1913. Ikke desto mindre var Henry Fords samlebåndsproduktion et skelsættende øjeblik i den industrielle verdenshistorie.

Ford-fabrikken 100 år senere

I dag har robotteknologi haft samme betydning for bilproduktionen, som samlebåndet havde det tilbage i 1913. Faktisk har robotteknologien betydet, at man i dag kan producere en Ford Fiesta på blot 86 sekunder på Fords enorme fabrik i Køln.

Tænk engang – hvert 86. sekund kommer der en spritny Ford Fiesta ud af produktionslinjen i Køln. Selv Henry Ford ville have set måbende til, hvis han kunne være vidne til den udvikling, bilproduktionen har gennemgået siden Fords død i 1947.

Her kan du se en video, der viser, hvordan en Ford Fiesta produceres på 86 sekunder på fabrikken i Køln.

Automatiseret robotteknologi øger effektiviteten

I videoen er det på den ene side interessant at bemærke, hvordan automatiseret robotter tager sig af store dele af produktionen. Faktisk er der adskillige områder i produktionen, hvor bilerne slet ikke er i nærheden af menneskehænder.

På den anden side er det imidlertid også interessant at se, at produktionen på trods af de automatiserede processer stadig gør brug af menneskelig arbejdskraft. Her er der altså i høj grad tale om, at mennesker og robotter arbejder sammen om et fælles mål.

Derfor gøres der ofte også brug af cobots i dagens bilproduktion. Cobots er en særlig type robotter, der er udviklet til at arbejde sammen med mennesker i produktionslinjen – deraf navnet cobots, der er en sammentrækning af collaborative robots (samarbejdende robotter). Denne type robotter er ideelle til produktionslinjer, hvor automatiserede processer blandes sammen med processer udført af mennesker.

Og på trods af, at det i dag kun tager 86 sekunder at producere en Ford Fiesta, er der ingen grund til, at dette tal ikke kan mindskes yderligere. I takt med, at robotteknologien udvikler sig, er det ikke usandsynligt, at Ford en skønne dag er i stand til at producere en Fiesta på under 60 sekunder.

Imponerende.